tisdag 5 augusti 2008

att köpstoppa "light"

köpstopp för mig innebär att man INTE konsumerar saker man inte har behov av. det vill säga, överlever utan. överleva är måhända en överdrift men ni kanske förstår vad jag menar. googlade köpstopp och får fram en DRÖS av bloggerskor (generalisering över kön; ja) som brutit sitt köpstopp för de var TVUNGNA att shoppa dittanochdattan. att inte konsumera EN DAG kan inte jag kalla för att köpstoppa. visserligen har alla ett fritt val och människan är fri att göra som den vill och önskar men; min slutsats är ändå att köpstopp är at tlägga om sin livsstil, sitt konsumerande, att tänka efter FÖRE.

man kanske kan kalla modebloggerskornas shoppingfria söndag är ett köpstopp "light" men eftersom jag är emot light-produkter så kan man nog vara utan den också. jag tror ändå att människor i dagens samhälle börjar komma till insikt om hur västvärldens konsumtion tär på våra resurser.

när jag i februari besökte malmö för första gången (mer än tågstationen) så märkte jag vilket utbud det fanns där för second hand, ekologiska varor och rättvisemärkta affärer. jag blev avundsjuk. nu bor jag i och för sig i bruksorten där det finns ett par affärer förutom ICA, coop och LIDL men i staden, 2mil bort, finns inte mer än myrorna om du vill handla second hand. det är tråkigt.

det som är bra med bruksorten är att det finns en lokal handelsbod som säljer kött som är närproducerat och även frukt och grönt. men det är väl så, alla gör det bästa efter sina egna förutsättningar...

Inga kommentarer: