söndag 23 januari 2011

inlagda räkningar & behov



jag funderar mycket just nu i banorna kring "vill ha" & "behöver". behöver jag verkligen dittan eller dattan. behöver barnen nya kläder eller är det bara för att jag (och de) tycker det är roligt att handla nytt? jag irriteras över min egen lättja, min syn på konsumtion och varför jag egentligen konsumerar.


jag skulle inte köpa godis mer än på lördagar men det sprack. höll mig två veckor in på det nya året, men nu: nu köps det godis hejvilt av både mig själv och sambon. illa... men jag tror det blir ändring på riktigt nu, januari blir en fattig månad. jag kommer som max få en halvlön (om än någon) men sambon får en okej lön för att vara honom (går som timvikarie).

pengabrist innebär att det nog inte kan betalas av lika stora summor som jag beräknat, att vi måste snåla i våra matinköp och att vi får vrida och vända på våra inkomster. jag vet att det går, det brukar gå, det är nog bara att jag tycker det är tråkigt. jag vill spara pengar, jag vill se sparkontot växa.

drömmen om ett hus känns långt bort för tillfället.

Inga kommentarer: